HTML

Friss bejegyzések

Friss bejegyzések

Címkék

Utolsó kommentek

  • Oszkarinyo: Mi ez a pangás itt nálatok? (2009.12.21. 12:42) Ez a blog...
  • pannacotta: www.utcart.blog.hu Gyertek kommenteljetek!Az utcart egy többszerkesztős utcaszínházzal és public ... (2009.07.08. 19:17) Ez a blog...
  • Boronkay SOma: hááát, olyan ska, funky. Nézd meg youtube-on. És igen, a színház földszinti részében, a Foyerben v... (2009.06.21. 03:22) 15. Nemzetközi Schillernapok - Mannheim
  • Esztipeszti: milyen zenét játszik az a zenekar? hol volt a jó koncert a színházban? a büfében? és milyen színű ... (2009.06.20. 23:05) 15. Nemzetközi Schillernapok - Mannheim
  • Kolozsi Borsos Gabor: Sziasztok! Egy kis tévedés történt a kikotoujsag.blogspot.com/ cím nem a Marosvásárhelyi Színművés... (2008.07.30. 16:17) Ez a blog...
  • Utolsó 20

Archívum

2008.03.26. 11:28 bmartin

Limón

  Boross Martin

Négy rövidebb és egy hosszabb tánc-etűdöt láthattunk a Limón Dance Company előadásában. Látván a koreográfiák keletkezési idejét, mindjárt megértem, miért van az az érzésem, mintha táncművészeti múzeum egyes fejezeteit látnám, melyek közül hármat maga José Limón koreografált (a róla elnevezett technika kifejlesztője, a 20. századi modern tánc kiemelkedő alkotója). ’87, ’42, ’76, ’49, ’67. Limón 36 éve halott. Konzervált modernizmus. A második etűd szóló táncosa például még meg sem született, mikor koreográfusa meghalt. Ez persze moderntánc körökben természetes, és nem feltétlenül lenne indok arra, hogy porosnak érezzük a darabokat, Susanne Linke Transfiguration című koreográfiáját leszámítva mégis azt kell mondjam, nekem hiányzott a frissesség, a természetesség, az érzet, hogy valamit velem akarnak közölni. A klasszikus balett szögletes mozdulatait újszerűsítő alkotások mára még szögletesebbnek tűnnek. Egy-egy darab egyszerű, ismétlődő, geometrikus mozdulatai – melyek eleinte megfogtak –, lassan unalmassá váltak.

Szinte az egész előadás alatt statikus, mindent betöltő, primitív fényeket alkalmaztak. Ennek egyszerűsége egyáltalán nem felrovandó, csupán idegennek hat ma, amikor a fények használatának olyan fázisába érkeztünk, melyben tulajdonképpen nincs határa a lehetőségeinknek (s ez leginkább a kortárs táncelőadásokban szokott megnyilvánulni).

Feltűnő, a nők és a férfiak jelenlétének gondos kompozíciója. Míg az utolsó etüdben (Psalm) kicsit komplikáltabb a szimmetria (két fehér táncos közre fog egy feketét, két nő közre fog egy férfit, az egyén eleinte a tömeggel felváltva, majd egymással szemben nyilvánul meg), a többiben kristály tiszta a rendszer: először felváltva jelennek meg férfi és női triók, majd egy férfi, ezt követően egy női szólót látunk. Végül – az említett Psalm tömegjelenetei előtt egy férfi-nő négyessel találkozunk Limón egyik klasszikusának tartott The Moor’s Pavanne-jában. Az öt közül ez a kettő mondhatók narratív táncnak. Ebben a két munkában jelennek meg a legkarakteresebb kosztümök is (különösen a Pavane reneszánsz kálváriájában).

A tapsrend, csakúgy, mint a koreográfiák sorrendje, jellege, ózsdin pontosan komponált. A hattyúk minden előadás végén előbújnak, meghajlás, két másodperc sötét, világos, előrejön, meghajol, gyors függöny. Az 5 különböző hangulat nem indokolja ezt a berekesztést.

Szólj hozzá!

Címkék: kritikák btf


A bejegyzés trackback címe:

https://intenzivosztaly.blog.hu/api/trackback/id/tr18397244

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.